
 1 

J. CHAPMAN 

STATEMENT TO THE CULTURE, MEDIA AND SPORT  

SELECT COMMITTEE 

11 AUGUST 2011 

 

My career at News International 

 

I joined News International as Director of Legal Affairs in July 2003. The role has overall 

responsibility for all corporate and commercial legal matters within News International and, both 

when I joined and when I left, reported to the Chief Financial Officer, who in turn reports to the 

Chief Executive.  

 

Responsibility for editorial legal matters within News International is wholly separate from that 

for corporate and commercial legal matters. Throughout my time at News International, Mr. Tom 

Crone had overall responsibility for editorial legal matters in his role as Legal Manager, News 

International. This role reported at the same level in the organisation as myself, latterly to the 

Chief Financial Officer.  

 

I was, thus, never ―top legal officer‖ at News International (for example, as referred to in Mr. 

James Murdoch’s answer to question 189). 

 

On 23 June this year, I notified News International that I wished to leave the company. This was 

entirely at my own instigation, had never been suggested to me or discussed with me previously 

by News International, and was for personal reasons unconnected with the News of the World 

voicemail interception issue. 

 

Evidence given to the Committee on 19 July 2011 

 

I wish to make it clear at the outset that I do not in any way seek to suggest that any of those 

giving evidence on 19 July intended to mislead the Committee in evidence given by them 

relating to myself or the 2007 review of certain emails carried out in News International and then 

by Harbottle & Lewis (the ―2007 Email Review‖). None of them has any first-hand knowledge 

whatosever of the circumstances of the 2007 Email Review, so they must have been wholly 

reliant on what they were told about this by others. Regrettably, this has, in my opinion, led to 

serious inaccuracies in what the Committee has been told. 

 

Investigations and inquiries after the Goodman/Mulcaire arrests in August 2006 

 

I am surprised and extremely concerned that, in the evidence given to the Committee on 19 July, 

the 2007 Email Review was deliberately put on a similar footing to, and given the same 

importance in terms of  News International’s supposed reliance upon it, as the original police 

investigation and the PCC inquiry. This is the first time, to my knowledge, this has occurred and 

I believe this to be very misleading.  

 

At this point, it is worth looking at the question from the Chairman (question 154) which 

triggered the first of many references in the evidence to the 2007 Email Review. The Chairman 



 2 

refers to evidence taken by the Committee in 2009 from Messrs. Kuttner, Crone, Myler, Coulson 

and Hinton and states ―All of them told us that there had been a thorough investigation and no 

evidence had ever been found that anybody else was involved. That clearly was not correct. 

Were any of them lying to this Committee?‖ 

 

The answer given to this question by Mr. James Murdoch (―The company relied on three things 

for a period of time up until the new evidence emerged...the company relied on the legal opinion 

of outside counsel that was brought in related to those matters, who, with respect to their review, 

had issued a clear opinion that there was no additional illegality other than the two individuals 

involved before‖) introduces what seems to me to be the new approach by News International of 

linking the 2007 Email Review with the police investigation and the PCC inquiry, and this 

approach continues in a very clear pattern in the answers given by Mr. James Murdoch to 

questions 339 and 362, and is further reinforced in Mr. Rupert Murdoch’s closing statement 

(after question 418).  

 

I thought it might be instructive to look at all references made by the individuals named in 

question 154 in their 2009 evidence to ―investigations‖ or similar processes following the 

Goodman/Mulcaire arrests and have set these out, for the convenience of members of the 

Committee, in the Appendix to this statement (I have put specific references to the 2007 Email 

Review in bold). It seems to me that none of these individuals gives most weight to the 2007 

Email Review and that, in particular, none of them in any way seeks to put it on a similar footing 

to, or to give it the same importance in terms of News International’s supposed reliance upon it 

as, the original police investigation and the PCC inquiry.   

 

In fact, generally, considerable emphasis appears to be given to an investigative exercise carried 

out by a firm called Burton Copeland who were apparently brought in by the News of the World 

in 2006 (see, for example, the answers given to questions 1394, 1395 and 1396 by Mr. Crone and 

Mr. Myler). I should note that I was not told about this exercise at the time and have no 

information about it, other than what is in the 2009 evidence. In fact, there is an earlier reference 

to this exercise in Mr. Hinton’s evidence to the Committee on 6 March 2007 (ie before the 2007 

Email Review took place) when he is asked by Mr. Whittingdale (question 95) ―You carried out 

a full, rigorous internal inquiry, and you are absolutely convinced that Clive Goodman was the 

only person who knew what was going on?‖, his reply being ―Yes, we have and I believe he was 

the only person, but that investigation, under the new editor, continues‖.  

 

Although the Chairman’s question 154 to Mr. James Murdoch on 19 July mentions the evidence 

of five individuals in 2009, two of these (Mr. Coulson (who had left by the time of the 2007 

Email Review) and Mr. Kuttner) only mention the Burton Copeland investigative exercise and, 

of the others, I think it fair to say that they give more weight to that exercise than to the 2007 

Email Review. Even Mr. Hinton’s evidence – and he gave instructions for the 2007 Email 

Review to be carried out – refers in more than a passing manner to the Burton Copeland 

investigative exercise. In response to Mr. Farrelly’s question 2168 (see the Appendix), for 

example, his reply includes a clear reference to the Burton Copeland exercise: ―We brought in a 

firm of solicitors and there were many, many conversations with the police, and not involving 

me. There was never firm evidence provided or suspicion provided that I am aware of that 

implicated anybody else other than Clive within the staff of the News of the World‖. At one 



 3 

point, Mr. Hinton seems even to confuse the Burton Copeland investigative exercise and the 

2007 Email Review (see his answer to question 1206 in the Appendix). 

 

Question number 154 from the Chairman on 19 July seems to have triggered an almost automatic 

response from Mr. James Murdoch whereby he refers to the 2007 Email Review as something 

upon which News International placed a very great degree of reliance that Goodman was 

working alone. No reference is made anywhere in the 19 July evidence to the work apparently 

done by ―probably the leading firm in this country for white collar fraud‖ (Tom Crone 

responding to question 1388 – see the Appendix). 

 

I do not understand why the Burton Copeland investigative exercise is no longer referred to by 

News International. Nor do I understand why the 2007 Email Review (which, as I will discuss 

later, was relatively limited in its scope and terms of reference) has now apparently become so 

hugely significant in the story of the News of the World and News International’s response to the 

events of 2006. I also had a strong overall impression from the 19 July proceedings that the 

process of providing evidence to the Committee seemed to focus unduly on disparagement of the 

way in which the 2007 Email Review was carried out, and of those individuals who carried it 

out, and that, as a result, less was learned about what was done or not done in response to the 

Goodman and Mulcaire arrests and their aftermath than the Committee might perhaps have 

wished.  

 

The nature of the 2007 Email Review 

 

To my knowledge, the 2007 Email Review was never intended to be a general internal inquiry or 

investigation into the issue of voicemail interception at the News of the World. To characterise 

and hold it out as such now, and to refer to it on several occasions in the same context as a major 

police investigation and an inquiry by a regulatory body, seems to me to be very misleading. 

 

The 2007 Email Review only came about as a result of the very specific circumstances of the 

internal disciplinary process involving Clive Goodman, and its scope and terms of reference 

were determined by that process and not by any other factor (Mr. James Murdoch actually 

partially recognises this in his answer to question 344). Due to the ongoing police investigation, I 

will not comment further on these circumstances but, as a result of such circumstances, Mr. 

Hinton, the Chief Executive, asked Daniel Cloke, the then head of human resources, to carry out 

a review of emails between Mr. Goodman and five other individuals (whose names are known to 

the Committee and the public). I was asked to assist in that exercise.  

 

The fact that the 2007 Email Review was carried out by the head of human resources and myself 

(as the employment lawyer for News International) demonstrates the context in which the review 

was carried out. Had there not been an ongoing disciplinary process involving Mr. Goodman in 

April 2007, there would have been no 2007 Email Review, and thus no internal exercise that 

News International could now purport to put on a similar footing to, and give the same 

importance as, the original police investigation and the PCC inquiry. 

 

The 2007 Email Review started over eight months after the Goodman/Mulcaire arrests 

(unfortunately, Mr. Rupert Murdoch’s reply to question 169 is thus incorrect (unless he is 



 4 

referring to Burton Copeland) – ―eventually, we appointed – very quickly appointed – a very 

leading firm of lawyers in the City to investigate it further‖). This seems to me to be a very long 

delay if the review was intended as a general internal investigation into the issue of voicemail 

interception at the News of the World (nor would such an investigation normally require an 

internal disciplinary process as a trigger). I would also suggest, perhaps, that some of the more 

evident differences between the 2007 Email Review and such an investigation might also be that: 

- (i) the review did not examine email traffic between Mr. Goodman and several other key senior 

reporters and editorial executives, current and former, at the News of the World (Mr. Farrelly 

correctly notes this in, for example, question 342 and I note that, in his answer to question 341, 

Mr. James Murdoch appears not to know why the 2007 Email Review was limited to the specific 

individuals it looked at), (ii) the review did not examine emails from and to Mr. Mulcaire and 

(iii) to state the obvious, it was simply a review of emails (so did not include, for example, staff 

interviews and a review of cash payments). 

 

The manner in which the 2007 Email Review was carried out 

 

Disparagement of the 2007 Email Review and those individuals who carried it out is readily 

apparent in the evidence given on 19 July (it can also be seen, for example, in coverage in a 

News International newspaper, The Times, which has clearly carried material purposely briefed 

from News International sources both before and after the 19 July Committee session). There is 

even a suggestion of a ―cover-up‖, implying perhaps some kind of misfeasance (Mr. Rupert 

Murdoch, in his answer to question 365, erroneously suggests, for example, that I had had a 

―report‖ of some kind from Harbottle & Lewis for a number of years which I had told nobody 

about but was rightly corrected by Mr. James Murdoch on this allegation, though Mr. Farrelly 

repeats the suggestion in question 524). 

 

Mr. Cloke and I reviewed a large number of emails with the aim of determining whether there 

was any reasonable evidence in those emails that a limited and specified number of individuals 

knew about Mr. Goodman’s voicemail interception activities. In order to carry out the review, 

Mr. Cloke and I were, I recall, given, on our respective computers, access to all those emails 

through an electronic folder of emails assembled by News International’s IT department. We 

carried out our reviews separately but conferred on our findings and discussed a number of 

emails which potentially required further review. Incidentally, to my knowledge, Mr. Myler was 

not involved in this exercise in any way, despite indications to the contrary both by Mr. James 

Murdoch and Mr. Rupert Murdoch in their evidence. 

 

We carried out the review carefully and diligently and found no such evidence within those 

emails, and I recall Mr. Cloke reported this back to Mr. Hinton. Mr. Hinton then requested that 

external counsel – it was agreed this would be Harbottle & Lewis – carry out a review of the 

same emails for the same purpose. Harbottle & Lewis were given, I believe, access to exactly the 

same folder of emails which we had reviewed on their own IT system and so reviewed exactly 

the same emails. This answers part of Mr. Farrelly’s question (346) to Mr. James Murdoch as to 

―the extent of the information that was given to [Harbottle & Lewis] out of the totality of 

information that was available‖. 

 



 5 

Neither Mr. Cloke nor myself, nor Harbottle & Lewis, were tasked with looking for evidence of 

any other potentially illegal activities in the 2007 Email Review. I believe there was no 

suggestion at that time that anything other than voicemail interception was an issue. I note at this 

point the questions and answers at 184 -186 in the Committee’s proceedings on 19 July. Due to 

the ongoing police investigation, I will not comment on any specific emails included within the 

2007 Email Review. However, had I, in carrying out the 2007 Email Review, come across what I 

considered, within my then knowledge of criminal law (and I am not trained or experienced in 

criminal law), to be material evidence of either voicemail interception or any other criminal 

activity, I would, of course, have reported upon it immediately to my employer. I am sure Mr. 

Cloke and Mr. Abramson would say exactly the same. Why would that ever not be the case, 

given that we were two senior executives of News International, with no affiliations to the News 

of the World or its staff, and that the Harbottle & Lewis part of the 2007 Email Review was 

carried out by the Mr. Lawrence Abramson, who was Managing Partner, and a very senior and 

well-respected lawyer. 

 

The Harbottle & Lewis review 

 

I now turn to the question of the various archived emails provided to News International by 

Harbottle & Lewis several months ago. I do not believe the evidence given to the Committee on 

19 July demonstrates any understanding or knowledge of how these came into existence. As I 

have indicated earlier, Mr. Rupert Murdoch refers to them as a ―report‖ in his answer to question 

365, as does Mr. Farrelly in his question 324 and Mr. James Murdoch in his answer to question 

363.  These and other references in the evidence imply a structured file with some apparent 

overall purpose. A typical definition of ―report‖ is ―an account or statement describing in detail 

an event, situation, or the like, usually as the result of observation, inquiry, etc.‖ I am not simply 

relying on semantics here – the emails in the Harbottle & Lewis archive are not a ―report‖ and 

were not intended to be so.  

 

I believe the existence of a number of emails printed off from all those constituting the original 

folder provided electronically to Harbottle & Lewis might probably be explained simply in the 

context of how that firm went about its review of all the emails, although the Committee may, of 

course, wish to seek a first-hand account of this from the lawyer who was instructed with 

carrying out of the 2007 Email Review at Harbottle & Lewis. 

 

The existence of a number of emails in isolation from all the others in the folder suggests to me 

that a colleague of Mr. Abramson was tasked with doing an initial sweep of the emails and 

printing off from the electronic folder anything whatsoever that he or she felt should be looked at 

more closely. I would surmise that these would then have been reviewed more closely by/with 

Mr. Abramson, with the benefit of the context provided by the emails around them on the 

electronic folder.  

 

I should make it absolutely clear that neither I, nor in my belief anyone else at News 

International, was aware of the existence of this retained collection of some of the emails until 

earlier this year when they were provided to News International. There was no reason why we 

would be. It was not a report or dossier which Harbottle & Lewis wished to bring to News 

International’s attention as part of the 2007 Email Review (after all, all the emails in question 

http://dictionary.reference.com/browse/the


 6 

were ones which had been previously reviewed internally at News International). It was simply 

part of their own internal working process and something they were perfecly entitled to do as 

part of their task – I had never instructed them not to print off emails or retain any so printed off. 

This, of course, means that there was no cover-up of the existence of these emails. At this point, 

addressing Mr. Farrelly’s question 362, in the context of those emails printed and retained by 

Harbottle & Lewis, therefore, nobody kept Mr. James Murdoch or any other News 

International/News Corporation executive from being in ―full possession of the facts‖. 

 

There is, of course, one obvious consequence of the current existence of these emails (which, as I 

have said, I believe were probably selected for printing simply because they were thought to 

require further review) in complete isolation from the context provided by the many other emails 

around them in the original electronic folder. That is that it is very easy to presume, without the 

benefit of that context, that all or many of them point to something sinister. It would appear, 

however, that by looking at them in the context of lengthy email ―conversations‖ in the original 

electronic folder, Harbottle & Lewis were able to satisfy themselves that the letter of 29 May 

2007 could be given to News International (thereby, of course, drawing the same conclusion as 

Mr. Cloke and myself). 

 

I should conclude this section by noting that there is a suggestion in Mr. Farrelly’s questioning to 

Ms.Brooks (see question 530, for example) that I somehow told Harbottle & Lewis what to write 

in their letter. There have also been suggestions in certain elements of the media to this effect. 

Whilst an element of negotiation on the terms of a legal opinion is not unusual, there is simply 

no way that a very senior and well-respected lawyer would let anyone tell him how to write an 

opinion unless he was comfortable with it! Ms.Brooks very rightly picks this up in her answer to 

question 533. As I have stated earlier, Mr. Cloke and I believed that we had come across no 

reasonable evidence of knowledge by others of voicemail interception in the emails reviewed in 

the 2007 Email Review, so clearly we would have hoped that Harbottle & Lewis would share 

that view.  

 

Conclusion 

 

The 2007 Email Review was relatively limited in its scope and terms of reference, occurring 

purely in an employment-related context.  It simply cannot reasonably be held out or 

characterised as the type of wider internal investigation that evidence given to the Committee on 

19 July suggests it was. For that evidence to have focussed to such an extent on the review and 

the manner it which it was conducted (including, for example, such serious misconceptions as 

the existence of a Harbottle & Lewis ―report‖ separate to the 29 May letter) could be said to be a 

diversion from the very important issue of what the News of the World and News International 

did or did not do in response to the events of August 2006 and their aftermath. In my view, this 

cannot be conducive to the Committee’s aim of establishing the truth. 

 

 

 

 

 

 



 7 

 

APPENDIX TO J. CHAPMAN STATEMENT 

 

RELEVANT EXTRACTS FROM EVIDENCE TO CMS SELECT COMMITTEE 

 

 

COLIN MYLER/ TOM CRONE – 21 JULY 2009 

Q1383  Paul Farrelly: Mr Myler, I do not want to take up too much time because lots of 

other people want to come in, but I wanted to explore the basis for the evidence you gave 

the PCC, I believe, in February 2007 just after you arrived at the News of the World. At 

that stage what stage had investigations reached at the News of the World to your 

knowledge, because you gave the evidence to the PCC?  

  Mr Myler: What had happened internally?  

  Q1384  Paul Farrelly: Yes.  

  Mr Myler: I think the first thing to remember is that as soon as Mr Goodman and Mr 

Mulcaire were arrested News International had an outside firm of solicitors to absolutely 

oversee the investigation to cooperate with the police, to be a bridgehead, to give 

whatever facility the police required. It was completely hands-off, if you like, for 

transparency from the company's point of view. It was a nine month investigation. At the 

end of that nine months two people were convicted, tried and went to jail. No other 

member of the News of the World staff was questioned. It is important, if you would 

allow me to say so, that John Yates's statement on 9 July after the first Guardian story 

appeared says this: "This case has been the subject of the most careful investigation by 

very experienced detectives. It has also been scrutinised in detail by both the CPS and 

leading counsel. They have carefully examined all the evidence and prepared the 

indictments—-" 

  Q1385  Paul Farrelly: We have seen this; we have this in evidence.  

  Mr Myler: With respect, can I just finish this one sentence: "No additional evidence has 

come to light since this case has concluded; I therefore consider that no further 

investigation is required". 

   Q1388  Paul Farrelly: Who were the solicitors who handled the investigation?  

  Mr Crone: Burton Copeland. They are probably the leading firm in this country for 

white collar fraud. 

  Q1389  Paul Farrelly: Did that investigation go wider than investigating the 

circumstances because the court case was coming up of the Mulcaire/Goodman 

connection? Did it go wider and ask people such as the deputy editor, the managing 



 8 

editor, the news editor, the chief reporter as to whether they had been involved in any 

way with Mr Mulcaire? Did it go wider?  

  Mr Crone: Sorry, this is for me?  

  Q1390  Paul Farrelly: No, this is to Mr Myler because Mr Myler gave evidence to the 

PCC.  

  Mr Myler: I think Mr Crone is the best person to answer. 

  Q1391  Paul Farrelly: This is the basis of the evidence you gave to the PCC.  

  Mr Myler: Mr Crone was there. This arrest took place, I believe, in August 2006. I think 

you should allow Mr Crone—- 

  Q1392  Paul Farrelly: To your knowledge, did that investigation go wider?  

  Mr Myler: Wider than what? 

  Q1393  Paul Farrelly: Than simply the relationship between Goodman and Mulcaire. 

Did the people either interview them or ask them to come forward under the basis of an 

amnesty if they had done something wrong to reveal themselves? Did it go to the 

accounts department?  

  Mr Myler: I do not know whether or not the police—- 

  Q1394  Paul Farrelly: No, it is not the police. It is the News International investigation 

when you arrived. I want to know what your knowledge was of how far the remit went?  

  Mr Myler: My recollection was that a very thorough investigation took place where 

there was a review of everything from how cash payments were processed. You have to 

remember that the Mulcaire contract, which the judge in the Goodman/Mulcaire trial said 

was absolutely above board and legal, meant that the staff had access to him 24/7. He was 

conducting enquiries perfectly legally and lawfully that meant journalists could call him 

for checks on electoral rolls or whatever. As I understand it, the inquiry was thorough; 

and to the executives that were there at the time they were happy with that. 

  Q1395  Paul Farrelly: Mr Crone, how wide was the inquiry? You understand the 

questions I am asking?  

  Mr Crone: Yes. I got back the Tuesday after the arrests. They were arrested on one 

Tuesday and I was there the week after. By the time I got back, which must have been 

August 15, Burton Copeland were in the office virtually every day or in contact with the 

office every day. My understanding of their remit was that they were brought in to go 

over everything and find out what had gone on, to liaise with the police—  



 9 

  Q1396  Paul Farrelly: Everything to do with Mulcaire and Goodman?  

  Mr Crone: Yes, but what you have got to realise is, at the time the only case being 

looked at was an access of a Royal household—voicemails. The other names did not 

become known to us or, as far as I know, anyone else apart from the prosecution and the 

police, and the defence lawyers probably knew slightly earlier; the other names did not 

come out until November 29, which is five months later. What I think was being enquired 

into was what had gone on leading to the arrests; what, in the relationship with Mulcaire, 

did we have to worry about. Burton Copeland came in; they were given absolutely free-

range to ask whatever they wanted to ask. They did risk accounts and they have got four 

lever-arch files of payment records, everything to do with Mulcaire, and there is no 

evidence of anything going beyond in terms of knowledge into other activities. 

Q1397  Paul Farrelly: I want to wrap-up fairly shortly. When the other names came into 

the frame after November 29, did the remit of the investigation in News International 

broaden?  

  Mr Crone: Yes, to some extent but the questions had already been asked. Was anyone 

involved with Mulcaire, or doing this, that or the other? Burton Copeland had looked at 

all of the financial records; and there was subsequently an email check done which 

went to 2,500 emails; and that produced no evidence either. 

Q1405  Philip Davies: Can I just explore a bit further the idea about how many people at 

News International were involved in what was going on because, coming back to the 

point that Paul made, the idea that it was one rogue maverick journalist appears now to be 

a somewhat discredited theory. Given that the people who have been the victims of this—

people like Gordon Taylor, Elle Macpherson—have nothing to do with the Royal Family, 

as Paul mentioned, surely that in itself would indicate to people that this must be going 

beyond Clive Goodman who was the Royal Editor; because why on earth would Clive 

Goodman be interested in the taped conversations of Gordon Taylor and Elle 

Macpherson?  

  Mr Myler: No evidence, Mr Davies, has been produced internally or externally by the 

police, by any lawyers, to suggest that what you have said is the truth, is the case. Can I 

just make the point that Mr Farrelly touched upon. In the course of talking to executives 

when I arrived to go through obviously what had happened—as I said, I conducted this 

inquiry with Daniel Cloke our Director of Human Resources—over 2,500 emails were 

accessed because we were exploring whether or not there was any other evidence to 

suggest essentially what you are hinting at. No evidence was found; that is up to 

2,500 emails.  

Q1476  Mr Hall: I am quite intrigued about the fact that you said that you did a thorough 

trace through 2,500 emails. It occurred to me that there is a very good saying: "Don't put 

anything in an email that you don't want to see on the front page of the News of the 

World!" Were you not surprised that you did not find anything?  



 10 

  Mr Myler: The investigation, actually, was done by one of our internal lawyers and 

our IT department, and they are not affiliated to one title; they work across the 

company and they are just told to do the search. As I said, it was overseen by our 

Director of Human Resources, who I think is as impartial, if you like, as most people 

can be in that situation.  

ANDY COULSON/ STUART KUTTNER – 21 JULY 2009 

Q1558  Mr Ainsworth: What would you like to have done?  

  Mr Coulson: It is difficult to say. I cannot give you a specific set of measures. To give 

you an example, once we knew that Clive Goodman had been arrested, obviously, we 

wanted to find out pretty quickly what had happened. So we instigated an internal 

inquiry; I brought in an independent set of solicitors with the primary purpose, I have to 

say, of trying to find out what happened in relation to Clive, and we discovered that these 

cash payments had taken place. So, yes, could I have tightened up the cash payment 

process? Maybe yes, and maybe I should have done. 

Q1563  Alan Keen: Mr Kuttner, how did you see Mr Coulson fitting into the 

management control system? Do you feel guilty that you left him to sink, really? Do you 

feel he should have known more about the payments that were being made, or did you 

feel that was not really his job and he was a journalist first and not a manager?  

  Mr Kuttner: First things first: I deeply regret the circumstances in which Andy Coulson 

left the News of the World. He was a very fine editor of that newspaper and it was a very 

unhappy, traumatic time for the management of what I will call "my newspaper", 

although I do not edit it. Do I think that Andy Coulson should have been told more, could 

have been given more information, that I left him down? No, I do not. He has said that he 

and I were deceived. There are in life, I am afraid, people who engage in such activity. In 

the grand scheme of things, with thousands and thousands of payments for stories, 

pictures, features and articles and sports reports going through our systems, and, as you 

have heard from previous witnesses, the entirely valid, legitimate Mulcaire contract, a 

relatively small but regrettable number of false cash payments were created and were 

approved, on the whole—not always but generally—by me, unknowing, and in those 

circumstances, as I said a few moments ago, I think the arrests and what followed, and 

the bringing in of the independent lawyers, right from the start, was, in my long 

experience, one of the most traumatic and unhappy events that I have known in 

newspapers. 

Q1663  Mr Farrelly: Can I just ask you about Clive Goodman. You say you were 

deceived. How was Clive Goodman able to pay £12,300 to Glenn Mulcaire? Was it 

actually in readies or did it go through the accounts department in a masked way?  

  Mr Kuttner: I think the answer to the first part is it was in cash, it was a cash payment. 

The answer to the second part is that it was all accounted for in the documentation and 

that is the material that either directly on their own account to the investigating police 



 11 

team, or through Burton Copeland, the solicitor who was looking into these things at 

News International, was all disclosed. 

Q1719  Tom Watson: When you found out about the arrests. Presumably you 

commissioned an inquiry?  

  Mr Coulson: Yes. Obviously we wanted to know internally very quickly what the hell 

had gone on. Then I brought in Burton Copeland, an independent firm of solicitors to 

carry out an investigation. We opened up the files as much as we could. There was 

nothing that they asked for that they were not given. 

HINTON – 15 SEPTEMBER 2009 

Q2106 Chairman: Can I this afternoon welcome Les Hinton who is giving evidence to 

the Committee from New York. Les is currently the Chief Executive Officer of Dow 

Jones but was the previous Executive Chairman of News International at a time when the 

Committee previously took evidence in its last inquiry into self-regulation of the press. 

Les, thank you for making yourself available this afternoon. May I start by referring back 

to the evidence which you gave to the Committee in March 2007 because at that time in 

relation to the Clive Goodman affair you said that there had been a full rigorous internal 

inquiry, that you were convinced that Clive Goodman was the only person that knew 

what was going on but that the investigation continued. Can you say what the final 

outcome of that investigation was and if it remains the case that you are convinced that 

only Clive Goodman knew about the tapping of phones by Glenn Mulcaire? 

Mr Hinton: Yes, Chairman. As you have already heard, when Colin Myler took over as 

Editor he continued studying the events there and had the assistance, as you know, of a 

firm of solicitors, and I know from recollection he went through thousands of 

emails. He never delivered any evidence that there had been anyone else involved. At the 

same time as that of course our biggest concern was that the News of the World, having 

gone through a pretty terrible time, that he was going to make absolutely certain that 

whatever lapses had happened in the past would not be repeated. I think he gave you 

some pretty detailed information about the measures that he took to be certain that 

everyone there was well aware of the rules and the boundaries, but, no, there was never 

any evidence delivered to me that suggested that the conduct of Clive Goodman spread 

beyond him. 

Q2138  Adam Price: Well, did Clive Goodman in those negotiations in relation to his 

dismissal threaten to make public information which would have been damaging to the 

News of the World?  

  Mr Hinton: That was never suggested at the time. 

Q2161  Mr Hall: Repeated by you this afternoon and given in evidence previously 

by Mr Myler, we are told that he looked extensively through about two and a half 



 12 

thousand emails to see if he could find any other evidence that this was a more 

widespread practice within the News of the World.  

  Mr Hinton: If that is what he told you, I do not know. 

Q2168  Paul Farrelly: I just wanted to respond to the point made about Mr Yates' 

evidence. We have asked you back here because we want to establish how you responded 

in the affirmative to the Chairman's question that you carried out a full rigorous internal 

inquiry and you said yes you had. Can I just ask you on what basis did you feel able to 

give that answer, that to your recollection Tom Crone said that various investigations had 

been undertaken internally as the facts established themselves as the charges and trial 

developed. Can you tell us on what basis you gave us that answer?  

  Mr Hinton: Okay. You have had the benefit of hearing the testimony of people that 

were much more closely involved in it than I, but when it all happened my first detailed 

conversation was with Andy Coulson and I said, "Andy, we have got make certain the 

extent to which this has been going on." He had numerous conversations, the charges 

were laid, he invoked the help of Tom Crone, who is a company lawyer with a lot of 

experience and who again was disassociated from this, and there was a decision to bring 

him in to meet people and to help the police with their enquiries to make sure that they 

were being properly informed and helped without people that might have an interest in 

what was being told. We brought in a firm of solicitors and there were many, many 

conversations with the police, and not involving me. There was never firm evidence 

provided or suspicion provided that I am aware of that implicated anybody else other than 

Clive within the staff of the News of the World. It just did not happen, Paul, and had it 

have happened then we would have acted. I cannot tell you the state of alarm that Andy 

was in when all this happened because he felt a massive burden of responsibility for it 

having happened on his watch, which is why in the end he decided to quit. That was 

leading up before Andy's departure. When Colin came in things were still very live but at 

that point everybody was pretty exhausted by it all. There were two things I wanted Colin 

to do: (a) keep speaking to people, keep looking around to see whether or not any of this 

had happened before and (b) to settle the staff down because most of them of course had 

had no involvement in this at all, this was just Clive, and to get people focused on doing 

their job and being proud of what they do. He had a two-fold issue, a leadership issue and 

the issue of cleaning up and making certain that we were doing everything we could. We 

co-operated a lot with the Press Complaints Commission and through our own 

commonsense to make certain that we had as thoroughly as possible made people aware 

of the need to behave very, very carefully in certain areas.  

WRITTEN EVIDENCE FROM NI 2009 – PS 137 

 

Are there any written reports, either internal or by the lawyers you appointed, of the 

investigations into the activities of Goodman and Mulcaire, or other inquiry agents? If so 

the Committee would be grateful for sight of these. 



 13 

Answer 

 Any initial reporting on these matters was communicated orally. 

 In May 2007, as the Committee knows, all emails which were then on News 

International's IT systems between Clive Goodman and Andy Coulson, Stuart 

Kuttner, Ian Edmondson, Neil Wallis and Jules Stenson were identified and copied 

from the systems and reviewed by Jon Chapman and Daniel Cloke, before being 

passed to Lawrence Abramson, Managing Partner of Harbottle & Lewis, an 

external law firm, for further review.  

 

 

 

 

 

  

 

 

 


